Type: Principles
Status: final
Version: 2008-04-14
Gist: To present the Bill of Rights for a project development team (or contractor, originated by Tom Gilb), and to contrast it with a Bill from the customer / client point of view. I intend to balance Tom's view. PLEASE NOTICE, that these principles does not represent any official terms or principles used by my employer. This is, as all the other posts, a completely private matter.
Find a German version below.
Sources: The Contractor's Bill is from Gilb, Tom. 1988. Principles of Software Engineering Management. Wokingham and Reading, MA: Addison-Wesley. Page 23.
The Customer's Bill is out if my head.
Note: Tom did not call it 'Contractor's Bill of Rights', but only 'Bill of Rights'. It's clear what he had in mind if you read the specific principles.
Contractor's Bill of Rights:
P1: You have a right to know precisely what is expected of you.
P2: You have a right to clarify things with colleagues, anywhere in the organization.
P3: You have a right to initiate clearer definitions of objectives and strategies.
P4: You have a right to get objectives presented in measurable, quantified formats.
P5: You have a right to change your objectives and strategies, for better performance.
P6: You have a right to try out new ideas for improving communication.
P7: You have a right to fail when trying, but must kill your failures quickly.
P8: You have a right to challenge constructively higher-level objectives and strategies.
P9: You have a right to be judged objectively on your performance against measurable objectives.
P10 You have a right to offer constructive help to colleagues to improve communication.
Customer's Bill of Rights:
P11: We have a right to set the objectives for the endeavour.
P12: We have a right to change our minds about objectives at any time.
P13: We have a right to set the criteria by which we will measure your success.
P14: We have a right to be informed about exactly what you have accomplished at any time.
P15: We have a right to hear your arguments if you plan to change a decision that effects our objectives.
P16: We have a right to be informed of the consequences of a planned change, in measurable, quantified formats.
P17: We have a right to constuctively debate your planned change.
P18 We have a right to get clear documentation about any changed decision.
German Versions:
Rechte des Auftragnehmers:
Sie haben das Recht, genau zu wissen, was wir von Ihnen erwarten.
Sie haben das Recht, Dinge mit Kollegen aus der gesamten Projektorganisation zu klären.
Sie haben das Recht, klarere Definitionen von Zielen und Strategien anzustoßen.
Sie haben das Recht, Ziele in messbarer, quantifizierter Form präsentiert zu bekommen.
Sie haben das Recht, unsere Ziele und Strategien konstruktiv zu hinterfragen, um insgesamt ein besseres Ergebnis zu erzielen.
Sie haben das Recht, objektiv anhand messbarerer Ziele bewertet zu werden.
Sie haben das Recht, zu entscheiden über die Maßnahmen zur Erreichung der Ziele und ihre Reihenfolge.
Rechte des Auftraggebers:
Wir haben das Recht, die Ziele für das Vorhaben vorzugeben.
Wir haben das Recht, diese Ziele jederzeit zu ändern.
Wir haben das Recht, die Kriterien vorzugeben, anhand derer wir Erfolg messen.
Wir haben das Recht, jederzeit darüber informiert zu werden, was Sie bereits erledigt haben.
Wir haben das Recht, Ihre Argumente zu hören, falls Sie vorhaben Entscheidungen zu treffen, die sich auf die Zielerreichung auswirken.
Wir haben das Recht, über die Auswirkungen informiert zu werden, und zwar in objektiv überprüfbarer Art und Weise.
Wir haben das Recht, Ihre Entscheidung konstruktiv zu hinterfragen.
Wir haben das Recht, getroffene Entscheidungen klar dokumentiert zu bekommen.
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